dholda-racing

historie

1934

Zo'n 70 jaar geleden, in 1934 startte het gezin Petrus D'Hollander – Van Haver (grootvader) in Moerzeke met een zaak 'Fietsen & Bromfietsen'. Petrus, gespecialiseerd in het bouwen van frames was een héél goed vakman. De zaak was gekend door zijn kwaliteit waardoor ze snel open bloeide.

1958

In 1958 komt Jean (vader) in het bedrijf meewerken. Op dat ogenblik bestaat de bedrijvigheid hoofdzakelijk uit de verkoop en herstellingen van fietsen & bromfietsen.

1965

Rond de jaren '65 - '66 komt de moto stilaan in de gratie van 'Jan & Alleman' en dit in het bijzonder met de modellen 250 - 350 & 450 cc. Op dat ogenblik wil iedereen moto rijden, natuurlijk elk naar eigen kunnen en vermogen.

Door jarenlange ervaring en goede werking wordt de reputatie in de streek van Moerzeke & omliggende steeds beter.

1970

Voor bekendheid buiten de streek en zelfs buiten de Belgische grenzen zorgt het succesrijke DHOLDA  RACING  TEAM. Het team werd in 1970 opgericht en is sindsdien een geducht tegenstander voor de andere deelnemers.

1978

DHOLDA,  een samentrekking van D'HOLlander & HonDA, behaalt een hele reeks goede uitslagen vooral in enduranceraces met als hoogtepunten, onder andere OVERWINNINGEN in de '24 Uur van FRANCORCHAMPS' (1978 & 1979), een overwinning in de 600 Km ZANDVOORT, Vice-Europees Kampioen, enz …

Het Team behoort gedurende verschillende jaren tot de vijf beste teams in die specialiteit.
JaarCircuitPlaatsLand
197424 uur Francorchamps
1000 Km Mettet
3
4
België
België
1975600 Km Zandvoort
1000 Km Mugello
24 uur Barcelona
24 uur Francorchamps
5
5
7
8
Nederland
Italië
Spanje
België
1976Zandvoort
24 uur Francorchamps
4
4
Nederland
België
1977Zandvoort
1000 Km Mettet
24 uur Barcelona
Bol D'Or
2
3
5
6
Nederland
België
Spanje
Frankrijk
197824 uur Francorchamps
1000 Km Mettet
24 uur Barcelona
1
3
3
België
België
Spanje
197924 uur Francorchamps
1000 Km Mettet
Bol D'Or
1
3
6
België
België
Frankrijk
198024 uur Francorchamps9België

1980

In het begin van de jaren tachtig wordt het dan weer even stil wat het DHOLDA-team betreft in de wegrace. Jean blijft zich echter inzetten voor de racing door preparaties voor verschillende andere teams.

Tevens laat Jean zijn interesse blijken voor de andere motorsporten, trial- wereldkampioen Eddy Lejeune en Japans kampioen Kiyoteru Hattori waren vaak in Moerzeke en werden met raad en daad bijgestaan.

1984

In 1984 komen de 'driewielers' (ATC) op de markt en snel wordt een DHOLDA-team gevormd om aan deze wedstrijden deel te nemen.

Het DHOLDA-team behaalt verschillende Belgische titels en behoort met onder andere overwinningen in de BAJA 1000 (Spanje), de strandrace te Scheveningen, Supertrike te Mettet, 3-Uren van Parijs,... en vele andere, tot de topteams in deze discipline.

Later met de Quad blijft deze overwinningslijst zich uitbreiden want Jean slaagt erin zijn 250cc machine sneller te maken dan de 500cc machines van de concurrentie.

Er wordt in deze periode ook overgegaan tot meer specialisatie, er wordt speciaal materiaal aangekocht of zelf gebouwd en de werkplaats mag nu zeker als voorbeeld dienen in binnen- & buitenland.

DHOLDA  beschikt nu over een afdeling waar 'Exclusieve Onderdelen' gefabriceerd worden.

De firma doet ook: 'Aanpassingen, Ombouw, Reparaties & Preparaties' aan Toerisme, Sport & Racing machines.

De VERMOGENTESTBANK krijgt er een computer bij om alles in detail bij te houden, een Flow Bench  zorgt voor de controle bij de preparaties van cilinderkoppen, cilinders, luchtfilters,...

Op vraag van H.R.C. JAPAN  (= Racing Afdeling van Honda) wordt het gereedschap ontwikkeld voor het reviseren van racing-krukassen voor de 500cc GP-machines waardoor DHOLDA de ENIGE firma in de WERELD is die deze REVISIE uitvoert!

1988

Vanaf 1988 vindt men DHOLDA terug in de Race-wereld. Hierbij wordt DHOLDA 'Belgisch kampioen' & 'Belgisch vice-kampioen' OPEN KLASSE met Paul Ramon & Dieter Heinen.

Op dat ogenblik bestaat de firma enerzijds uit de 'verkoop & herstelling' van moto's, bromfietsen & powerproducts, en anderzijds uit het leveren van racing-onderdelen en het tunen van racemotoren.

1989

Zo komen wij in 1989 waar een groter computersysteem wordt aangekocht om de administratie in goede banen te leiden, de voorraad van de duizenden onderdelen bij te houden,…

Deze computer vormt tevens de rechtstreekse verbinding met Honda Belgium & Honda Europe en dit om de voorraad te kontroleren en te bestellen, zodat de bestellingen binnen de 24 uur beschikbaar zijn, waardoor een optimale klantenservice verzekerd is.

Dat jaar komt er een 'fabrieksaanbieding' van Honda binnen om samen met Stéphane MERTENS een team te vormen voor het 'Wereldkampioenschap SUPERBIKE'.

Nadat de testen die op het Suzukacircuit (Japan) werden uitgevoerd meevielen werd een overeenkomst gesloten om samen met Stéphane MERTENS, het Mediares-team en DHOLDA dit kampioenschap af te werken.

Stéphane MERTENS behaalde dat jaar een 2de plaats en werd aldus 'vice-worldchampion Superbike'. Hij pakte nipt naast de titel door een gebroken remschijf in de laatste race.

1990

Het jaar daarop 1990, krijgt DHOLDA opnieuw een aanbieding van HONDA Japan om met Stéphane MERTENS terug een team te vormen voor het 'Wereldkampioenschap Superbike'. Dat jaar werd afgesloten met een 3de plaats.

1990 is ook het jaar waarop we beslissen om de zaak verder uit te breiden met een extra werkruimte. Deze dient enkel en alleen voor het klaarmaken en testen van motorblokken.

Begin de '90 jaren komen ook Mike & Peggy (zoon & dochter) meewerken in de firma. Mike krijgt een verdere technische opleiding van vader Jean, Peggy daarentegen een meer adminstratieve opleiding. Hiermee beoogt vader Jean de toekomst van DHOLDA veilig te stellen.

1991

In 1991 wordt DHOLDA 'Europees kampioen' met Luis D'ANTIN (Spanje), tevens wordt DHOLDA 'Belgisch kampioen Superbike & Supersport met Michel Simul (België).

1992

In 1992 wordt DHOLDA 'Vice-Belgisch kampioen' met Michaël PAQUAY (België).

1993

In 1993 wordt DHOLDA opnieuw actief op Europees vlak. Hierbij wordt DHOLDA 'Europees kampioen SUPERSPORT 600' met Michaël PAQUAY en tevens vice-Europees kampioen SUPERSPORT 600' met Yves  BRIGUET (Zwitserland).

1994

In 1994 eist  DHOLDA de '3 eerste plaatsen' op in het 'Europees kampioenschap SUPERSPORT 600' - Yves BRIGUET (Zwitserland) wordt kampioen, Christian ZWEDORN (Oostenrijk) wordt 'vice-kampioen' & Fred BAYENS (Australië) wordt 3de, allen op een door DHOLDA getunde HONDA CBR 600!

1995

Zo belanden we in 1995 waarin DHOLDA zijn kans waagt in de nieuwe klasse THUNDERBIKE. Het seizoen nam een goeie start, maar vader Jean werd halfweg het seizoen zéér zwaar ziek. Op dat moment moest Mike de preparaties van de motorblokken waarmaken.

Na een slopende ziekte van 3 maanden werden we met de dood van vader Jean geconfronteerd. Dit was voor ons een zéér zware en moeilijke periode, zolang vader Jean er nog was kon hij ons nog moreel steunen en raadgeven, maar met de dood viel dit alles weg en kan je alleen nog terugvallen op de mooie momenten die we samen hadden. We hebben maar een korte tijd met hem kunnen samen werken, maar toch heeft hij ons een zéér goede opleiding gegeven.

Vader Jean was heel kritisch met ons, goed… was voor hem nooit goed genoeg, het kon altijd beter,…  Gelukkig gaf hij ons zo'n harde leerschool.  Maar… zoals iedereen weet,… het leven gaat door…

Voor ons (Mike & Peggy) kwam nu het moment om de levensdroom van vader Jean waar te maken, namelijk, motoren laten draaien, hier en elders, overal op de wereld.

Vader Jean was een bijzonder veeleisend iemand, hij was zuinig met zijn complimentjes en gaf véél kritiek, maar nu weten we ook waarom, en hiervoor zijn we hem dan ook enorm dankbaar.

Resultaten thunderbike 1995

Vice-kampioenYves BRIGUETZwitserland
3° plaatsStéphane MERTENSBelgië
4° plaatsFred BAYENSAustralië
7° plaatsWilco ZEELENBERGNederland
10° plaatsChristian ZWEDORNOostenrijk
Tevens werd DHOLDA kampioen 'Dutch Open' met Wilco ZEELENBERG.

1996

In 1996 kregen we opnieuw het vertrouwen van onze rijders & hun teams om verder te gaan met de 'THUNDERBIKE' waarbij we wederom konden rekenen op de steun van HONDA JAPAN.

Resultaten thunderbike 1996

Vice-kampioenYves BRIGUETZwitserland
4° plaatsStéphane MERTENSBelgië
10° plaatsWilco ZEELENBERGNederland

Voor onze rijder uit Oostenrijk liep het dit jaar minder goed af, daar Christiane ZWEDORN onderuit ging in de eerste wedstrijd voor het Oostenrijks kampioenschap en hierdoor een zware blessure opliep aan het dijbeen, kon hij aan geen enkele wedstrijd THUNDERBIKE deelnemen dat jaar.

De andere rijders met Dholda getunde CBR’s deden het zeer behoorlijk met op het einde van het jaar wederom een ‘Vice-Europese Kampioen’ namelijk de Zwitser Yves Briguet, Stéphane Mertens op een vierde en Wilco Zeelenberg op een tiende plaats.

Tevens werd DHOLDA 'kampioen Dutch Open' met Stéphane MERTENS en werd Wilco ZEELENBERG derde, beiden op hun door DHOLDA getunde HONDA CBR600.

1997

In 1997 werd THUNDERBIKE gewijzigd naar 'WORLD CUP SUPERSPORT' en in dat jaar kregen wij het ook voor elkaar om onze gerenomeerde Belgische piloot Michaël PAQUAY onder te brengen in ons Oostenrijks team, dit team kwam tot stand met de medewerking en financiële steun van Honda Europa.

Michaël PAQUAY behaalde enkele héél mooie resultaten, waaronder de overwinning in Hockenheim, hierdoor werd hij ook leider in het kampioenschap, daarna echter kreeg hij te kampen met veel tegenslagen, waarbij Michaël PAQUAY uiteindelijk het seizoen afsloot op een mooie 6de plaats.

In datzelfde 1997 begon de samenwerking met het MOTO 1-team met onze Belgische piloot Louis WUYTS. Hierbij werden wij ook Belgisch kampioen SUPERSPORT 600 en tevens vice-kampioen BOTT, beiden met Louis WUYTS.

1998

1998 werd DHOLDA opnieuw Belgisch kampioen SUPERSPORT 600 en Belgisch kampioen  BOTT  (Vtr1000) met Louis WUYTS.

1999

In 1999 werd Pere RIBA (Spanje) onze piloot in het Castrol Honda team  in het WK SUPERSPORT . RIBA had dat jaar te kampen met enorm veel tegenslagen en sloot het seizoen uiteindelijk af op een 13de plaats.

Wat het Belgische gedeelte betreft werd DHOLDA, in samenwerking met het MOTO 1-team en Louis WUYTS, Belgisch kampioen Supersport 600 en tevens Belgisch kampioen Freebike met een CBR900.

2000

Hiermee belanden wij dan in 2000, met zoals de vorige jaren de samenwerking met MOTO 1 en Louis WUYTS, waarmee we opnieuw Belgische Kampioen SUPERSPORT 600 werden en tevens een mooie 3de plaats in de FREEBIKE behaalden.

In het WK SUPERSPORT met Pere RIBA in het Castrol Honda Team, verliep het seizoen, zoals het vorige seizoen met de nodige tegenslagen, hierbij sloot RIBA het seizoen terug af op een 13de plaats.

2001

In 2001 bleef de samenwerking met het MOTO 1-team en Louis WUYTS verder lopen.

Tevens kwam er ook een nieuwe samenwerking met het BELGISCHE  BKM  TEAM met de rijders Kevin CURTAIN en Ivan GOI voor het WK SUPERSPORT.

Ondertussen zijn we ook al enkele jaren actief in het Spaans Kampioenschap.

De resultaten waren bevredigend tot goed : Quim RODA behaalde in het Spaanse kampioenschap een zesde plaats ; op Wereldniveau werd de vijfde stek behaald door Kevin CURTAIN en wederom behaalde Louis WUYTS de titel van Belgisch kampioen SUPERSPORT met de zéér fijn afgestelde motorblok uit ons atelier.

Om de klantenontvangst te verbeteren wordt het bureau van Peggy volledig vernieuwd in het tussenseizoen.

2002

In 2002 blijft de samenwerking met het Belgische BKM Team, en dit voor het WK Supersport, verder lopen.

De piloten werden wel gewijzigd. Dit jaar werd het de Fransman Christophe Cogan met verschillende andere rijders als tweede rijder, zoals Ivan Goi, David De Gea,…

Daarenboven is er ook een nieuwe samenwerking met de Spaanse Teams Monlau en Pro Curve voor het Spaans Kampioenschap Supersport met als rijders respectievelijk David Garcia / Lucas Oliver en Guim Roda. Deze laatste wordt Vice-Kampioen.

De winterperiode is wederom het moment om een stap vooruit te zetten. De werkplaats wordt volledig vernieuwd, zowel het interieur, alsook een heleboel nieuw materiaal. We mogen nu met recht en rede zeggen dat we één van de mooiste en best uitgeruste werkplaatsen van, misschien wel, Europa hebben.

Na een periode van meer dan 35 jaar moet onze mecanicer Gilbert afhaken om gezondsheidsredenen en we willen hem hiervoor toch nog eens bedanken voor al het vele werk dat hij gedurende al die jaren voor ons verrichtte. Gilbert wordt vervangen door Wim. Een zéér goede kracht met ook al meer dan 20 jaar Honda-ervaring.

2003

In 2003 wordt er opnieuw in zee gegaan met het Belgische BKM Team en dit voor het WK Supersport met de rijders Broc Parkes en Christophe Cogan. Doch om financiële redenen wordt het race-seizoen vroegtijdig stop gezet.

In Spanje werd er verder samengewerkt met het Pro-Curve Team met rijder Guim Roda in het Spaanse kampioenschap Formula Extreem.

2004

Na de financiële aderlating, doordat het team BKM het afgesproken bedrag voor het vele werk niet kon betalen, in 2003 besloten we in 2004 met de Belgische rijder Sébastien le Grelle in zee te gaan om het Belgisch Kampioenschap Supersport en enkele WK Supersport races te betwisten.

In Spanje werd er een nieuw team opgestart, genaamd CNR dat het Formula Extreem Kampioenschap wil betwisten met de rijders Joseph Sarda en David Garcia.

Spijtig genoeg werd ook 2004 niet wat we verwacht hadden! Het Spaanse CNR-Team moest na enkele wedstrijden het race-seizoen vroegtijdig stopzetten, alweer wegens financiële problemen!  Gelukkig hadden we meer geluk met onze rijder van eigen bodem Sébastien le Grelle, die werd Belgisch Kampioen Supersport en behaalde tevens enkele mooie plaatsen in het WK Supersport.

2005

In 2005 daarentegen legt Dholda de lat opnieuw hoog en krijgen we een aanbieding voor de preparatie van de motorblokken van het Oostenrijks Team Klaffi en dit voor het W.K. Superbike met als piloten Max Neukirchner & Pierre-Franchesco Chili.

Ze sloten het kampioenschap respectievelijk af op de 12de & 10de plaats. Een 12de plaats voor Max kan als een zeer mooi resultaat gezien worden daar het voor hem zijn eerste jaar WK Superbike betrof. Hij behaalde hierbij zelfs een podiumplaats (3de) en vele top-10 plaatsen.

Tevens hadden we een contract met de jonge Fransman Maxime Berger (MBE Team) en dit voor het Stock 600 kampioenschap. Maxime wist een mooi kampioenschap af te werken met 6 podiumplaatsen (1 overwinning!) op 10 wedstrijden. In de einduitslag leverde dit hem een 3de plaats op!

Natuurlijk mogen we ook onze samenwerking niet vergeten met onze Belgische piloot Sébastien le Grelle. Sébastien begon het WK Supersport met volle moed en goede voornemens, doch moest vroegtijdig afhaken door financiële problemen!

Voor het WK Supersport werd halverwege het seizoen ook nog een contract afgesloten met het Tsjechische K.L. Intermoto Team.

Verder in de Supersport klasse, maar dan voor het Spaanse Kampioenschap werden er motorblokken klaar gemaakt voor Joan Lascorz van het Glaner Castrol Honda Team. Voor deze 19-jarige rijder was dit het eerste jaar Supersport, hij wist dit af te sluiten op een mooie 6de plaats.

Op het eind van het seizoen werden we gecontacteerd door het Nederlandse Team 'Racen tegen Kanker'. Deze stichting ontvangt bij elk punt in het Nederlandse Kampioenschap een sponsoring. Met dit bekomen bedrag organiseren ze evenementen voor Kinder-Kankerpatiënten. Voor deze organisatie leverde ook Dholda een extra inspanning. Het team heeft de laatste wedstrijd van dit seizoen met Dholda-motoren gereden en zal dit ook doen in 2006.

2006

Voor 2006 gaan we terug in zee met het Oostenrijkse Klaffi Team voor het WK Superbike met niemand minder dan Alex BARROS als rijder ! Klaffi heeft dit jaar ook nog een 2de piloot bij DHOLDA ondergebracht, namelijk Martin FINNEGAN en dit voor de street races zoals de befaamde TT-races op het eiland Man!

Verder tuned DHOLDA ook voor het Tsjechische Team K + L Intermoto en dit voor het WK Supersport, met als rijders William DE ANGELIS en Matthieu LAGRIVE en in het EK STK600 met Jan PRUDIK.

Daarenboven neemt DHOLDA ook de tuning voor het Spaanse Glaner Team voor zijn rekening, met als rijders Joan LASCORZ in het Spaanse Kampioenschap Supersport & Xavi RODRIGUEZ in het Spaanse Kampioenschap Supermotard.

Ook het Team ‘Racen tegen Kanker’ liet dit jaar zijn motorblokken opnieuw bij DHOLDA tunen. Zij wagen hun kans in het Nederlands Kampioenschap Superstock 600 met Henri VAN GERESTEYN en in de Dutch Superbike met Marco VAN GROOTHEEST.

Als pas binnengelopen nieuws kunnen we nog melden dat ook onze landgenoot en oude rot in het vak Stéphane Mertens met een door DHOLDA getund motorblok zal rijden in de Bikers Cup.

We schrijven eind 2006.

Alex Barros
Alex Barros
Xavi Rodriguez
Xavi Rodriguez

Het seizoen heeft enkele goede resultaten opgeleverd. Hierbij titels voor Stephane Mertens en Xavi Rodriguez en enkele podiumplaatsen voor Alex Barros in het WK Superbike.

2007

De tijd staat niet stil en de onderhandelingen voor 2007 zijn zo goed als afgerond. Hieronder een lijstje met de teams en rijders waarmee DHOLDA het komende jaar zal samenwerken.

Alto evolutionKarl muggeridgeWK superbike
GlanerJoan Lascorz
Xavi Rodriguez
WK supersport
SK supermotard
K+l intermotoPatrik VostarekEK stock 600
Racen tegen kankerRon van Steenbergen
Henri Van Geresteyn
ONK superbike
ONK supersport
Ping-pong racingteamGian MertensONK stock 600

DHOLDA blijft dus actief als tuner in het WK Superbike maar nu voor het nieuwe Alto Evolution team nadat Team Klaffi heeft beslist zijn race activiteiten te beëindigen.

Mugge Ridge
Mugge Ridge

Nadat Joan Lascorz het seizoen 2006 als 5de in het SK Supersport wist af te sluiten heeft het team de knoop doorgehakt en zal het komend jaar afwerken in het WK Supersport. Dit is zeker een grote stap, maar met het talent dat Joan al enkele malen liet zien moet het zeker mogelijk zijn om op termijn goede resultaten te behalen. Ook voor Patrik Vostarek wordt dit het eerste jaar op internationaal niveau en ook voor hem zal het dus een leerjaar worden.

Voor DHOLDA zelf staan er ook zeer grote veranderingen te gebeuren. Zus Peggy heeft beslist de zaak te verlaten en dus heb ik, na eigelijk niet zo lang te hebben moeten nadenken, beslist om enkel nog verder te werken als tuner onder de naam DHOLDA RACING. De verkoop en onderhoud van de Honda moto’s, bromfietsen en powerprodukten komt dus te vervallen maar de tuning (enkel van Honda motoren natuurlijk) wordt verder uitgebouwd.

Toch even een klein woordje uitleg bij "eigelijk niet zo lang hebben moeten nadenken om enkel nog verder te werken als tuner": Een "raceshop" zoals ik nu wens verder te doen is altijd al mijn grote droom geweest, wie mij beter kent weet dat ik geen "echte" verkoper ben en dat dat niet echt "mijn ding" is. Hierbij wens ik nogmaals al onze klanten te bedanken voor het vertrouwen dat ze al die jaren in ons gesteld hebben. De sportieve rijders en circuitrijders hoop ik nog steeds te mogen begroeten als ze hun moto wensen aan te passen.

Het jaar 2007 is voorbij gevlogen en zoals reeds voorspeld was het voor Joan en Patrik een jaar van vallen en opstaan (zowel letterlijk als figuurlijk). Toch kunnen we zeggen dat beide rijders al enkele “klasse flitsen” hebben laten zien.

Ook het Alto Evolution team had het moeilijk, het is nl. niet zo eenvoudig om een team in zeer korte tijd op te starten en dan ook nog eens onmiddellijk goede resultaten neer te zetten.

In het SK Supermotard heeft Xavi zijn titel niet kunnen prolongeren maar hij heeft wederom een goed seizoen achter de rug met een 3de plaats als eindresultaat.

Ron van Steenbergen
Ron van Steenbergen

Team Racen tegen Kanker maakte in het ONK wederom een goede stap voorwaarts met als beloning een 3de plaats in het kampioenschap voor Ron.

2008

Met de vernieuwde situatie binnen DHOLDA (RACING) is de opbouw van het werkhuis/winkel/bureel niet meer ideaal. Hierdoor heb ik beslist werkzaamheden te laten uitvoeren om mijn activiteiten als tuner nog beter te kunnen uitvoeren. De werken zullen starten in juni 2008 en zullen ongeveer 1 jaar duren.

Nadat DHOLDA in 2007 reeds voor 1 rijder motorblokken heeft klaar gemaakt voor het Alto Evolution team, mag het in 2008 beide rijders van dit team van motorblokken voorzien. Deze zullen respectivelijk S. Aoyama en L. Morelli zijn.

Voor de teams "Glaner" en "Racen tegen Kanker" staan er nog verdere uitbreidingen op het programma. Hierbij zal Glaner met 2 rijders, J. Lascorz en S. Barragan, in het WK Supersport uitkomen en zal X. Rodriguez de stap naar het WK Supermotard maken. Racen tegen Kanker zal met niet minder dan 5 rijders aantreden in het ONK, nl. R. van Steenbergen, onze landgenoot S. Vermonden, W. van Nieuwenhuizen, M. van Nieuwenhuizen en W. Hommerson.

S. Aoyama
S. Aoyama
P. Vostarek
P. Vostarek

P. Vostarek ziet het volledig zitten voor het komende jaar, hij gaat voor een plaats in de top 3. DHOLDA mag terug de blokken klaarmaken. Gian Mertens tenslotte probeert het nu bij de Supersports in het ONK.

P. Vostarek heeft met 3 opeenvolgende overwinningen bewezen dat hij klaar is om de overstap naar het WK Supersport te maken. Hij beëindigde het kampioenschap op de 4de plaats.

Eind 2008
Ik mag gerust zeggen dat 2008 voor DHOLDA een goed jaar is gebleken. J. Lascorz heeft niet minder dan 4 podiumplaatsen weten te behalen (incl. 1 overwinning) en heeft als 5de het jaar afgesloten. Hierbij heeft hij zelfs een tijd lang de rangschikking aangevoerd.

Ook in het ONK werden er goede uitslagen gehaald met de door DHOLDA klaargemaakte motorblokken. In het Dutch Superbike kampioenschap werd Sepp 3de, Ron 4de en Wesley 13de en in het Dutch Supersport kampioenschap werd Ron 3de, Marcel 6de en William 10de en deze laatste ontving ook de prijs van "Rookie of the year". Gian kon in dit kampioenschap voor het eerst in de punten rijden.

In het WK Superbike echter was het al kommer en kwel met matige tot zeer slechte uitslagen tot gevolg.

Joan Lascorz
Joan Lascorz
Joan Lascorz op podium
Joan Lascorz op podium

2009

2009 staat volledig in het teken van de vernieuwing. Het vroegere gedeelte winkel/werkhuis/parking wordt opnieuw ingedeeld en wordt volledig verbouwd tot een echte "raceshop". Ik heb nu de beschikking over een vernieuwde werkplaats, een volledig nieuwe "engine-room" (met een apart deel voor de preparatie van de cilinderkoppen), een "dyno-room" en ook een nieuw bureel met daarbij een zithoek waar je de oude DHOLDA moto’s kan bewonderen. Ik moet jullie daarbij niet vertellen dat ik hier best fier op ben.

Natuurlijk is er ook op tuning-vlak één en ander gebeurt. Hieronder een lijstje met de teams en rijders waarmee ik heb samengewerkt.

TEAMKAMPIOENSCHAPRIJDERWEBSITE
Pro Ride SuperbikeWK SuperbikeGregorio Lavillawww.gregoriolavilla.com
www.proridesbk.com
Le Grelle in ActionBK Superbike
BK Supersport
BK Endurance
NK Superbike
NK Supersport
IDM Supersport
Sebastien Le Grelle
Stephane Mertens
www.sebastien-legrelle.com
www.stephanemertens.com
K+L IntermotoEK Stock 1000Stoklosa Mateuszwww.klintermoto.cz
Racing against cancerONK Supersport
ONK Superbike
IDM Supersport
IDM Superbike
Sepp Vermonden
Bas Winkel
Rob Hakvoort
Ronald ter Braake
William Hommersom
www.racentegenkanker.nl
www.seppvermonden.com
www.baswinkel.nl
www.robhakvoortracing.nl
www.ronaldterbraake.com
www.hommersomracing.nl
Ping Pong Racing TeamONK SupersportGian Mertenswww.gianmertens.be
Romain RacingZwitsers Ch. Stock 1000Romain Heimannwww.romain-racing.ch
Holiday Gym RacingEK Stock 1000Santiago Barraganwww.holidaygymuniversity.com
www.santiagobarragan.com
Coutelle Junior TeamEK Stock 1000Michaël Savarywww.coutellejuniorteam.com
www.michaelsavary.ch

In de Superbike klasse is het in 2009 spijtig genoeg weer niks geworden. Het team Proride had de beste bedoelingen, legden een goede rijder onder contract (G.Lavilla), werkten ook nog de eerste officiële testen van het seizoen af, maar wederom door sponsorproblemen is het daarbij gebleven.

In het Europese Stock 1000 kampioenschap waren er enkele goede uitslagen voor Santiago "Barrygun" Barragan. Sepp Vermonden en Ronald ter Braake waren het vooral die de goede uitslagen voor het team "Racen against cancer" binnenhaalden met voor beiden een 4de plaats als eindresultaat in het ONK.

Sebastien Legrelle was ook dit jaar de beste in zowel het BK Supersport als Superbike. Bedankt Seb om wederom 2 Belgische titels toe te voegen aan het palmares van DHOLDA. Samen met Stephane Mertens reed Seb ook nog het "Belgische Endurance Kampioenschap". Hierbij wisten ze de eerste 4 races winnend af te sluiten. Bij de laatste race werden ze echter door pech, en op de eerste plaats liggend, uitgeschakeld. Een productiefout aan een hoge compressiepiston maakte dat de titel alsnog ontglipte. Het blijft natuurlijk een mechanische sport en er kan dus altijd wel iets verkeerd gaan.

2010

Voor 2010 kan ik jullie alvast vertellen dat ik onder andere ga samenwerken met een nieuw Belgisch talent, Bastien Mackels, waarvan ik veel verwacht. Ook zal ik voor het eerst voor Xavier Simeon gaan werken. Niet nodig te zeggen dat dit één van de allergrootste talenten is die België ooit gehad heeft. Ook hier verwacht ik goede uitslagen.

Verder heeft Patrick Vostarek terug aangeklopt om de tuning te doen, hij gaat het hoog aangeschreven Duitse IDM Supersport kampioenschap rijden. Verder blijf ik ook nog voor Sebastien Legrelle, Gian Mertens, Santi Barragan, Rob Hakvoort en William Hommerson en het Proride team (al is sponsoring hierbij een groot probleem voor het ogenblik) werken.

DHOLDA heeft deelgenomen aan de Bikers Classics 4h race met een "Dreamteam". Niet minder dan Stephane Mertens en Didier de Radigués hadden toegezegd om met een "oude DHOLDA" deze wedstrijd te rijden.

TEAMKAMPIOENSCHAPRIJDERWEBSITE
Pro Ride Superbike
Niet gestart wegens
problemen met sponsor
WK SuperbikeMakoto Tamadawww.proridesbk.com
Le Grelle in ActionBK Superbike
BK Supersport
BK Endurance
NK Superbike
NK Supersport
Sebastien Le Grellewww.sebastien-legrelle.com
Fun Concept Bike TeamBK Supersport
NK Supersport
IDM Supersport
Bastien Mackels 
SWPNONK Superbike
IDM Superbike
Rob Hakvoort
William Hommersom
www.wegracepromotie.nl
www.hommersomracing.nl
www.robhakvoortracing.nl
Ping Pong Racing TeamONK SupersportGian Mertenswww.gianmertens.be
Vosty RacingIDM SupersportPatrik Vostarekwww.vosty.com
Holiday Gym RacingCEV Moto2Xavier Simeonwww.xaviersimeon.be
Extremadura Junior TeamCEV Stock ExtremeSantiago Barraganwww.marcaextremadurajuniorteam.com
3C MotosFR SupersportJimmy Sallaberrywww.roueslibres.fr
DHOLDA Classic TeamClassic 4h of
Spa Francorchamps
Stephane Mertens
Didier de Radiguès
www.stephanemertens.com
www.deradiguesschool.com

Tot zover dus de -voorlopige- DHOLDA (hi)story.

Rest me enkel nog mijn klanten, piloten en teams te bedanken voor het gestelde vertrouwen. En 'last but not least' wil ik Honda bedanken opdat ze me jaar na jaar de kans geven om met zo een fantastisch product te werken.

--Mike